SIKÇA SORULAN SORULAR

  • Tütün ve Sigarayla Mücadele Kampanyası - Savaş Gül

    İZLE
    Tütün ve Sigarayla Mücadele Kampanyası - Savaş Gül
  • Tütün ve Sigarayla Mücadele Kampanyası - Murat Ayan

    İZLE
    Tütün ve Sigarayla Mücadele Kampanyası - Murat Ayan
  • Tütün ve Sigarayla Mücadele Kampanyası - Didem Köroğlu

    İZLE
    Tütün ve Sigarayla Mücadele Kampanyası - Didem Köroğlu
  • Tütün ve Sigarayla Mücadele Kampanyası - Murat Karagözoğlu

    İZLE
    Tütün ve Sigarayla Mücadele Kampanyası - Murat Karagözoğlu
  • Tütün ve Sigarayla Mücadele Kampanyası - Sami Mersinli

    İZLE
    Tütün ve Sigarayla Mücadele Kampanyası - Sami Mersinli
  • Tütün ve Sigarayla Mücadele Kampanyası - Ali Aşar

    İZLE
    Tütün ve Sigarayla Mücadele Kampanyası - Ali Aşar

  • › SİGARAYI BIRAKMANIN İLK ADIMI NEDİR?

    Öncelikle sigara bırakmaya karar vermek ve kendinizi buna hazırlamaktır.

    Kendinizi fiziksel, zihinsel ve duygusal olarak sigara bırakmaya hazırlayın ve sigarayı nasıl ve ne zaman bırakacağınızı planlayın. Sigarayı bırakma sebeplerinizi ve bırakmakla kazanacaklarınızı yazın. Örneğin: Daha uzun yaşamak, kendinizi daha iyi hissetmek, para biriktirmek, daha iyi kokmak… Sigara içen herkes bunun zararlarını bilir ve bırakmak ister, siz bunu yazılı hale getirin ve her gün okuyun.

    Sigara bırakma planınızı kesinleştirmek için bir-iki hafta içerisinde sizin için önemli olan bir günü sigara bırakma tarihi olarak kesinleştirin ve belirlediğiniz bu tarihi arkadaşlarınıza, dostlarınıza söyleyin.

    Sigarayı bırakma kararınızı aileniz ve arkadaşlarınızla paylaşın. Onlardan destek ve anlayış isteyin. Eğer eşiniz de sigara içiyorsa birlikte bırakmayı teklif edin. Birbirinize destek olarak zorlukların üstesinden daha kolay gelebileceğinizi unutmayın.

    Bırakmak için bir tarih belirleyin ve o gün geldiğinde bırakın. Bu kararınızı ailenizle, arkadaşlarınızla paylaşın. Çevrenizde olabildiğince çok kişiye sigarayı tespit ettiğiniz günde bırakacağınızı duyurun. Önceden kararlaştırılan bir bırakma tarihi, ani bir kararla bırakmaya kalkmaktan daha iyi sonuç verir.

    Gün içerisinde arkadaş ortamları veya stres altında kalma gibi sigara içme isteği doğurabilecek durumlarla nasıl başa çıkacağınızı önceden düşünün. Ayrıca, sigara içme isteğinin şiddetlendiği anlarda öncelikle sigara bırakma konusunda kendinize verdiğiniz kararı hatırlayın ve bedeninizde oluşan olumlu değişiklikleri düşünün. Bunların yanı sıra destek almak için hekiminize danışabilirsiniz.

    Sigara Bırakma günü geldiğinde eviniz ve işyerinizde bütün sigaralarınızı, çakmaklarınızı, kül tablalarını ve size sigarayı hatırlatacak her şeyi atın. Asla ve hiçbir nedenle sigara satın almayın. Özellikle ilk günler sigara içilen ya da içme isteği uyandıran ortamlardan mümkün olduğunca uzak durun. Ayrıca bir süreliğine sigara isteğini tetikleyecek olan alkol ve kahveden uzak durun.

    Size sigarayı hatırlatacak alışkanlıklarınızdan vazgeçiniz. Televizyon karşısındaki yerinizi değiştiriniz. Yemekten sonra kahve içiyorsanız bırakın ya da başka bir şey için. Kısaca daha önce ne yaparken sizde sigara içme isteği uyanıyorsa o eylemi yapmayın. Arabanızı iyice temizleyiniz. Kül tablalarını kolonya ile ıslatılmış pamuk vs. ile doldurunuz. Arabanıza sigara kokusunu unutturacak güzel bir koku yerleştirin.

  • › SİGARAYI BIRAKINCA KİLO ALIR MIYIM?

    Sigarayı bıraktığınızda iştahınız artabilir ve tat alma duyunuz gelişebilir; bu nedenle daha sık bir şeyler atıştırmak isteyebilirsiniz.

    Bu durumlarda meyve, sebze ve bir miktar çerez gibi sağlıklı yiyecekleri tercih ediniz ve cips benzeri abur cubur ürünlerden kaçının!

    Şimdilik diyet yapmayın. Almış olduğunuz “sigarasız hayat” kararınızda sebat edin.

    Bu süreçte bir miktar kilo alabilirsiniz. Ancak sigarayı bıraktıktan sonra hareket yeteneğiniz artacağı için kilo vermeniz çok daha kolay olacaktır. Ayrıca düzenli olarak egzersiz yaparak nikotin eksikliğine bağlı olarak azalabilen metabolizma hızınızı artırabilirsiniz.

    Hiç bir şey yapamıyorsanız kilolarınızı dert etmeyiniz. Onlarla sigarayı tamamen bıraktıktan sonra ilgilenirsiniz.

  • › KENDİMDE NE GİBİ YOKSUNLUK BELİRTİLERİ GÖREBİLİRİM?

    Sigarayı bıraktığınızda canınız hala sigara içmek isteyebilir, kendinizi biraz huzursuz, gergin, yorgun hissedebilirsiniz. Terleme, kalp hızının değişmesi, hazımsızlık, sinirlilik hali gibi belirtiler de yaşayabilirsiniz. Bazı kişiler uyumakta ya da konsantre olmakta güçlük çekmektedir.

    Sakın endişelenmeyin. Bütün bu belirtiler geçicidir ve kişiden kişiye değişebilir. Genellikle bu belirtiler bir hafta içinde azalır, ancak tamamen kaybolması birkaç hafta sürebilir. Bunların üstesinden gelmek için yapabileceğiniz pek çok şey bulunmaktadır.

    Sık Görülen Yoksunluk Belirtileri Ve Başa Çıkma Yöntemleri

    Öksürük: Bırakma sonrası vücudun solunum yollarını temizlemesine bağlı olarak kimi zaman öksürük görülebilir. Bol bol su için.

    İştah Artışı: Sigarayı bıraktığınızda iştahınız artabilir ve tat alma duyunuz gelişebilir; bu nedenle daha sık bir şeyler atıştırmak isteyebilirsiniz.

    Bu durumlarda meyve, sebze ve bir miktar çerez gibi sağlıklı yiyecekleri tercih ediniz ve cips benzeri abur cubur ürünlerden kaçınınız!

    Şimdilik diyet yapmayın. Almış olduğunuz \"sigarasız hayat\" kararınızda sebat edin.

    Bu süreçte bir miktar kilo alabilirsiniz. Ancak sigarayı bıraktıktan sonra hareket yeteneğiniz artacağı için kilo vermeniz çok daha kolay olacaktır. Ayrıca düzenli olarak egzersiz yaparak nikotin eksikliğine bağlı olarak azalabilen metabolizma hızınızı artırabilirsiniz.

    Hiç bir şey yapamıyorsanız kilolarınızı dert etmeyiniz. Onlarla sigarayı tamamen bıraktıktan sonra ilgilenirsiniz.

    Sindirim Sorunları: Bazen kabızlık veya ishal görülebilir. Kabızlığınız olursa bol bol meyve, sebze yemeyi tercih edin.

    Baş Dönmesi: Dokulara artık daha fazla oksijen gitmeye başlamasına bağlı olarak baş dönmesi kimi zaman görülebilir. Oturun, kendiliğinden geçer.

    Uyku Bozuklukları Uyku düzeninde değişim, yorgunluk görülebilir. Özellikle uyku öncesi çay, kahve ve kola tüketmeyin.

    Duygu Durumunda Değişim Bazen duygu durumunda değişkenlik görülebilir. Olumlu düşünün, duygularınızı eşinizle, çevrenizle paylaşın. Psikolojik destek de alabilirsiniz.

    Sigara bırakma sürecinde ihtiyaç duyduğunuzda uzman kişilerden destek alabilirsiniz. Bunun için Alo 171 Sigara Bırakma ve Danışma Hattı\'nı arayabilir ya da 182’yi arayarak Merkezi Hekim Randevu Sistemi\'nden sigara bırakma poliklinikleri için randevu alabilirsiniz.

  • › SİGARAYI BIRAKMAYI ÇOK DENEDİM AMA HİÇ BAŞARAMADIM. NE YAPABİLİRİM?

    Daha önce sigarayı bırakmaya çalıştıysanız ve işe yaramadıysa kaygılanmanıza gerek yok. Siz başarısız olmadınız, yalnızca gelecek seferki başarı şansınızı yükselttiniz. Pek çok kişi sigarayı tam olarak bırakmadan önce dört – beş kez bırakmayı dener.

    Araştırmalara göre, geçmişte bırakmayı ne kadar çok denemişseniz gelecekte başarılı olma şansınız o kadar yüksektir. Çünkü her defasında nasıl bırakacağınız konusunda daha da tecrübe kazandınız.

    Bir sonraki seferi planlamaya biraz daha fazla zaman ayırın ve olumlu düşünün.

  • › YAKINIMDAKİ BİRİNE SİGARAYI BIRAKMASINDA NASIL YARDIMCI OLABİLİRİM?

    İnsanları sigarayı bırakmaya ikna etmek zordur. Buna kişinin kendisinin karar vermesi gerekir. Ancak, insanları teşvik etmek, onlara olumlu yaklaşmak ve destek vermek gerçekten işe yaramaktadır.

    Yakınınızdaki kişiye sağlığı için ne kadar çok endişelendiğinizi anlatın. Ve sigarasız bir hayata başlamasının nedenlerini O’nunla paylaşın.

    Aşağıdaki nedenlerden bazıları yakınınızı motive etmenizde yararlı olabilir:

    • Merdivenleri daha rahat inip çıkabilirsin
    • Daha rahat olarak uzun mesafeleri yürürsün
    • Cildin daha güzel görünür ve kırışıkların azalır
    • Nefesin temiz kokar
    • Daha rahat spor yapabilirsin
    • Daha iyi uyku uyuyabilir, güne zinde başlarsın
    • Çocuklarına iyi bir örnek olursun
    • Cinsel gücün artar
    • Para biriktirebilirsin
    • Sigarasız geçen her yıl kansere yakalanma riskini azaltır
    • Daha uzun yaşarsın – uzun süre sigara içenlerin yarısı hayatlarının yaklaşık 16 yılını kaybeder ve erken ölürler.
  • › SİGARAYI BIRAKTIKTAN BİR YIL SONRA TAMAMEN BIRAKMIŞ SAYILIR MIYIM?

    Tebrikler! Artık sigarayı bırakmış kabul ediliyorsunuz.

    Ancak sigaraya yeniden başlama ihtimaliniz az da olsa var. Bu nedenle bırakma dönemindeki kararlılığınızdan ve sigarasız hayat kararınızdan vazgeçmeyin.

  • › BIRAKMAK İÇİN GEÇ Mİ KALDIM?

    Asla geç değil! Hangi yaşta olursanız olun sigarayı bıraktığınızda sağlıklı ve kaliteli yaşam süreniz artacaktır. Sigarayı bıraktıktan sonra;

    İlk 24 saatte içinde;

    • Kanda karbonmonoksit gazı azalır.

    2 hafta-3 ay arasında;

    • Efor kapasitesi artar,
    • Öksürük azalır, 3 ayda kaybolur,
    • Balgam 2 haftada yarı yarıya azalır,
    • Soluk alıp vermek kolaylaşır,
    • Koku ve tat alma duyusu iyileşir,
    • Bağışıklık sistemi güçlenmeye başlar,
    • Diş ve parmaklarda sarı lekeler kaybolur.

    Birinci yılda;

    • Kalp krizi geçirme riski %50 azalır
    • Beyin kanaması ve damar hastalığı riski %30-50 azalır

    KOAH, vb. ilerlemesi durur

    1. 5. yılda;
    • Ağız, gırtlak, yemek borusu, idrar torbası kanser riski yarı yarıya azalır.
    1. 10. yılda;
    • Felç olma riski 5-10 yıl içinde sigara içmeyenlerle eşitlenir
    • Akciğer, ağız, gırtlak, yemek borusu, idrar torbası, böbrek, pankreas kanseri riski azalmaya devam eder.
    1. 15. yılda;
    • Kalp krizi riski hiç içmeyenlerle eşitlenir.
  • › TÜTÜN DUMANINDA NELER BULUNUR?

    Tütün dumanında formaldehit, siyanür, amonyak, karbon monoksit, naftalin, kadmiyum (pil asidi) gibi 4000'den fazla kimyasal madde vardır. Bunlardan en az 250'sinin zararlı olduğu ve 50'den fazlasının da kansere neden olduğu bilinmektedir.

    Sigara dumanında bulunan diğer bazı kimyasal maddelerin nerelerde kullanıldıklarına bir göz atalım:

    • Aseton - Oje çıkarmada kullanılır
    • Amonyak - Tuvalet temizlemede kullanılır
    • Arsenik - Fare zehri
    • Benzopiren - Dizel egzoz dumanı
    • Karbon monoksit - Petrol egzoz dumanı
    • DDT ve Dieldrin - Böcek ilacı
    • Formaldehid - Cesetleri muhafaza etmede kullanılır
    • Hidrojen siyanür - Gaz odalarında kullanılan bir zehirdir
    • Metanol - Roket yakıtı
    • Titanyum - Uçak yapmada kullanılan bir metaldir
  • › “HAFİF”, “DÜŞÜK KATRANLI”, “LİGHT”, “MENTOLLÜ” SİGARALAR SAĞLIĞA DAHA AZ MI ZARARLIDIR?

    Hayır. Bu sigaraların tamamı sağlığa zararlıdır ve bağımlılık yapmaktadır. Bu sigaralardan içenler de normal sigara içenler kadar katran, nikotin ve zehir solurlar.

    Yapılan çalışmalar göstermiştir ki; kişiler hangi sigarayı içerse içsin, sigara içenlerin sigaraya bağlı hastalıklara yakalanma ve bunlardan ölme riski aynıdır. Tüm içiciler bağımlılık yapan ve kansere yol açan maddelere aynı oranda maruz kalmaktadırlar.

  • › PASİF İÇİCİLİK NEDİR?

    Pasif içicilik; başkalarının içtiği sigaranın dumanına maruz kalmaktır. Bu ise; sigaranın ucundan çıkan dumana ve sigara içen kişinin içine çektikten sonra üflediği dumana maruz kalmak üzere iki şekilde olmaktadır.

    Pasif içiciliğe maruz kalanlar da sigara içenlerle aynı tehlikelerle yüz yüzedirler. Onlar da aynı zehirli gazları ve kimyasalları solumakta ve aynı sağlık tehlikeleri ile karşı karşıya kalmaktadırlar.

    Tütün dumanına maruziyet, dünyada her yıl birçok insanın ölümüne neden olmaktadır. Başkalarının tükettiği tütünün dumanına maruz kalmaktan kaynaklanan ölümler, trafik kazaları ve uyuşturucu madde kullanımına bağlı ölümlerden çok daha fazladır.

    Sigara içmediğiniz halde bu zararlı etkilere maruz kalmak istemiyorsanız sigara içilen yerlerden uzak durunuz. Sevdiklerinizi de uzak tutunuz.

  • › KANUNLA YASAKLANAN YERLERDE SİGARA İÇENLERİ NEREYE BİLDİRMELİYİM?

    4207 Sayılı Kanun kapsamında kamuya açık olan kapalı alanlarda sigara içilmesi yasaklanmıştır. Ülkemizin dumansız hava sahası haline gelmesinde denetim ekipleri tarafından yapılan denetimlerin yanı sıra toplum olarak konuya duyarlılığımız da oldukça önemlidir.

    Kanunla yasaklanmış alanlarda sigara içenleri Alo 184’ü arayarak bildirin. Sizin ve sevdiklerinizin tütün dumanına maruziyetini önleyin.